Приходи в размер на приблизително 13,8 милиона лв. (8,4 млн. долара) отчита българската звукозаписна индустрия за последната година, узна HotArena.
Напук на световната пандемия от COVID-19 музикалният пазар у нас не се е свил в сравнение с 2019 г. Дори напротив – наблюдава се ръст в размер на 12,6% в сравнение с година по-рано.
Основен компонент в оптимистичната обща равносметка е стриймингът. В ситуация на социална изолация и локдаун, навиците и възможностите на потребителите да достъпват музика претърпяха промяна. Така, тенденцията за намаляване на физическите продажби и увеличаване на слушането на музика онлайн се засили през 2020 г.
С огромен ръст от 47,7 на сто са се увеличили приходите от стрийминга на български звукозаписи в сравнение с 2019-а. „Физическите продажби, приходите от колективно управление и синхронизационните сделки претърпяха спад, но стриймингът запази своите лидерски позиции. Това успя частично да компенсира загубите. Оцеляха тези, които активно дигитализираха своя репертоар“, съобщава изпълнителният директор на Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) Ина Килева. Основен фактор във връзка с развитието на родната индустрия ще бъде въвеждането на промените, предвиждани от ЕС за авторското право в цифрова среда, обясни Франсес Муур, главният изпълнителен директор на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI). „Важно е всеки да разбира как може да достигне законно до музиката онлайн, като трябва да му се даде възможност да го направи. (...) Там, където съществуват, изключения от авторското право, те трябва да бъдат ограничени, ясно дефинирани и тясно насочени. „Гъвкавите“ изключения могат да доведат до злоупотребяване“, гласи част от годишния доклад на IFPI, който беше представен по-рано днес.
Към момента страната ни стои зад едва 0,04% от общите приходи на световната звукозаписна индустрия. За 2020 г. тя е спечелила 21,6 млрд. долара или това са 35,52 млрд. лв. Над половината от сумата пък е от стрийминг перото, в което се включва едновременно излъчването както на абонаментен принцип, така и безплатното за крайния потребител, което печели от реклама. В България разликата във влиянието на онлайн потреблението се усеща по-силно. В световен мащаб приходите от стрийминг са нараснали с няма и 20 на сто в сравнение с 2019 г.
Въпреки това България се нарежда на опашката в световната класация на музикалните пазари. България е на 57-о място от общо 70-те държави, разглеждани от Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI). Латинска Америка през последните години е най-бързо развиващият се регион на музикалната световна карта. Приходите от стрийминг там съставляват 84% от общите такива за 2020-а.
Най-голям спад на международно ниво се усеща при продажбите на физическите носители като CD-та, DVD-та и др. и най-вече при отчисленията от правата при изпълнения на живо, които намаляха с 53 милиона долара, пише Телеграф.
Браво
преди 3 години
добър приход за нашите мащаби, пък Министерството на културата ги "ожали" и им отпусна персонална помощ...
Коментирай